Visuell identitet
Genom att bygga ett tydligt och enhetligt varumärke gör vi det enklare för olika målgrupper att förstå vilka vi är och vad vi erbjuder. På så sätt får vi ett större genomslag på marknaden.
Utgångspunkten för vår visuella identitet är det som är kärnan i verksamheten; trygghet och fötroende.
Logotyp
Logotypen är vår främsta identitetsbärare och vårt viktigaste verktyg för kommunikation. Logotypen finns i två varianter, antingen vit med med ljusblå symbol eller mörkblå text med ljusblå symbol. När texten är vit används den alltid mot mörkblå botten.
Logotypens proportioner eller utförande får inte ändras.
Nedladdning
Här kan du ladda ner logotypen för tryck och för digital användning.
För tryck
Filformat: EPS- och PDF-format.
För digital användning
Filformat: JPG- och PNG-format.
Friyta
Logotypen ska alltid ha en frityta, detta för att den ska vara tydlig i förhållande till andra grafiska element. Inom friytan får ingen annan information eller grafik förekomma.
Friytan motsvarar höjden av ordbilden. När logotypens storlek förändras, ändras även friytan proportionerligt med logotypen.
Färg
Färgerna är viktiga identitetsbärare som skapar igenkänning och enhetlighet i vår kommunikation.
Vår primära färg är mörkblå, tillsammans med en kompletterande ljusblå. De ska alltid återges i 100 % täckning. De får alltså inte tonas.
Svart och vitt och olika nyanser av grått får också användas, för t.ex. text eller bakgrunder.
Mörkblå
Pantone: 540 C
CMYK: 100/45/0/66
RGB: 0/51/89
HEX: #003359
Ljusblå
Pantone: 298 C
CMYK: 70/0/0/0
RGB: 11/187/239
HEX: #0BBBEF
Typografi
Vi använder två typsnitt som används i all kommunikation, såsom webb, trycksaker, nyhetsbrev med mera.
Barlow
Barlow används företrädesvis till titlar, huvudrubriker och större texter.
Barlow finns i många olika vikter, det vill säga varianter. Alla får användas efter behov, för att skapa en tydlig hierarki, utan att läsbarheten försämras.
Fira Code
Används företrädesvis till ingresser, brödtexter, informationstexter och mindre citat men även till undertitlar, underrubriker, tabeller och diagram.